Fékezzünk egyszerre

                                                  

Amig nincs az embernek jogsija, addig könnyen mond bohókás dolgokat. Például, hogy a városi dugók egyik oka az, hogy a piros lámpánál, felgyülemlett autók zöld esetén nem egyszerre indulnak el. És valóban nem egyszerre indulnak el. Aki tizedik a sorban, az lehet, hogy csak akkor indul már el, amikor pirosra vált ismét a lámpa. Tényleg nagy butaság. Aztán amikor volán mögé ül a megmondóember, akkor kisebb gondja is nagyobb annál, mint hogy emlékezzen a javaslatára. De hát hogyan történhet ilyen? Nem lennének dugók, csökkenne a környezetszennyezés, hamarabb célba érne mindenki, kevesebb stressz lenne. Ami közbeszól, az a követési távolság. Amikor ugye nem halad a jármű, akkor pár centi is elég. Nemigen történnek hirtelen dolgok. Aztán minél gyorsabban haladunk, annál nagyobb követési távolság kell majd, hogy biztonságos legyen. Na akkor megfejtettünk mindent, a rohadt követési távolság miatt vannak a dugók, késések, és a stressz.
De mi lenne, ha nem kellene ilyen? Mondjuk most is vannak akik 130as tempó mellett olyan közel jönnek hátulról, hogy az még parkoláskor is necces lenne. De most ne is gondoljunk ezekre az audistákra, meg bmwistákra. Hanem arra hogy miért is ne lehetne ez általános, és biztonságos? Általános azért nem lehet, mert nem biztonságos. Úgyhogy elég a biztonságot megfejteni, hogy ne legyen többé dugó.
A követési távolság azért kell manapság, mert mire az emberi reakcióidő felfogja, hogy valami történt előttünk, majd kiadja a lábának a parancsot hogy satufék, már csak ez is nagyon sok idő. Nagy sebességnél ezalatt sok-sok métert halad előre az ember. Tehát mindezt még a fékezés megkezdése előtt. Utána már csak fizika, csúszik a gumi, bekapcsol az abs, tapadás, súrlódás. Nem izgalmas. Viszont ha előttünk valaki padlóféket nyom, akkor hogyan lehetne erről nemcsakhogy hamarabb tudomást szerezni, de egyenesen az lenne a jó, ha azonnal fékeznénk. Hogyan? Rengeteg olyan dolog vagy technológia van, ami gyorsabb, mint az emberi reakcióidő. Képzeld csak, ha az egymást követő autók összekapcsolódnának wifin, bluetoothon, egyéb rádiófrekvenciás módon. És amikor haladok, és az előttem lévő olyan jelet küld, hogy pánik van, satu, akkor az enyém is elkezdene fékezni. Persze az is izgalmas kérdés, hogy ha valaki egy felüljárón ül az autópálya felett, és szórakozásból irányított rádiósugárzással vészfékezésre készteti az arra haladókat. Sok faktorral lehetne biztonságosabbá lehetne tenni, de mivel technológia, ezért lehet hekkelni.
Oké, nézzük máshonnan: az emberi vezető csak a szemére támaszkodik a fenti szituációban. Megy az autópályán, néz előre és látja hogy üres. Halad lendületesen. Egy ügyes hekker meg készít papirból egy olyan rajzot, ami egy autó hátulját ábrázolja. Lefekteti az úttestre, aztán amikor jön a lendületes gyanútlan áldozat, akkor a felüljáróról felhúzza madzaggal annyira, hogy az autó magasságban legyen. Ha ezt jó időben teszi, akkor szerencsétlen lendületes ember úgy megrémül, hogy nemcsak a féket fogja taposni két lábbal, hanem a kormányt is elrángatja. Szinte borítékolható a baleset. A hekker meg veszi a sátorfáját és felszívódik. Ez a módi szerintem kevésbé biztonságos, mint a gépi.
Nos, ha a biztonsági aggályokat elhessegettem, akkor már csak fel kell szerelni ezeket az autókra, és élvezni a városi dugók nélküli életet.